תנועה בטוחה" לנערות"

להשתמש במה שחזק בגוף ובאופי, כדי להתמודד עם איומים יומיומיים בחיים של נערות

"לעצור את הסרט" של מצבי סיכון של נערות

​החשיבה על "מה מסוכן לנערות" התפתחה מאוד בשנים האחרונות. אנחנו יודעות יותר שנערות במצבים של הטרדה ותקיפה מינית, אבל לא רק מזרים, כפי שחשבו פעם. למול חברים וחברות, מורים ורופאים, בתחבורה הציבורית וברשתות החברתיות, נערות נאלצות להתמודד עם הטרדות מיניות, חיזור טורדני, אלימות רגשית, מגע לא רצוי.

כל המצבים האלו אינם "תמונת סטילס", של אגרוף או של צעקה. הם סרטי וידיאו, עם התחלה, אמצע וסוף, מצבים שמסלימים בהדרגה. הם יתחילו לפעמים עם מבט, התקרבות, שאלות, אמירות, מחמאות, אולי ניסיון למגע מלטף או תמים, ומשם עשויים להתפתח לרגעי אלימות יותר בוטה.

 

המטרה של התכניות שלנו היא לתרגל כישורים פשוטים ויעילים כדי לעצור את הסרט של מגוון סוגי איומים וסכנות, לגוף ולנפש, שנערות חוות ביומיום. כל זה, תוך התחשבות במצב ההתפתחותי והרגשי של הנערה.

התרגול כולל טכניקות של הגנה עצמית משחררת לנערות

- מודעות למרחב 

- זיהוי רמות סכנה וסימני אזהרה 

- שימור גבולות אישיים בריאים ובטוחים 

- שימוש בשפת גוף וטון דיבור אסרטיביים 

- הבנת דינאמיקות של אלימות  

- מיפוי קווים אדומים אישיים 

- יצירת מערכי תמיכה שיתוף וטיפול עצמי 

- הגנה עצמית פיזית הכוללת טכניקות המותאמות לחוזקות הגוף של הנערה 

הסדנאות עוסקות במצבים למול זרים, אבל גם למול מכרים (חברים, דייטים, רופאים, מורים ועוד) המטרה היא להציע ערכת "יציאה לחיים" שמאפשרת תנועה בטוחה וחופשית בו זמנית.  

שיטת תרגול שהופכת תיאוריה לפעולה בזמן אמת

 

למה זה עובד? כי אצלנו התרגול נעשה במסגרת סימולציות של מצבים מהמציאות. תרגול בסימולציות מתרגם את ה"תיאוריה" של התמודדות עם הטרדות מגדריות לתגובה בזמן אמת. הגוף לומד לקפוא פחות ולפעול מהר יותר, גם במצבים מלחיצים ולא נעימים.

 

לצד המדריכה כמאמנת אישית, על משתתפת מתרגלת למול מדריך עם ציוד מגן, המסוגל לספוג מכות במלוא הכוח ומייצר דמויות מהחיים בישראל: זרים ומכרים המבצעים תקיפות, הטרדות וחציית גבולות ברמה מילולית, פיזית ורגשית.

המדריך מגיב בזמן אמת לפי הטכניקות והמיומנויות שמפעילה המתרגלת. השיטה (שיובאה מארה"ב) נחקרה למעלה מ-4 עשורים, נמדדה בהשוואה לשיעורים דומים (עם מדריכ/ה בודד/ת וללא סימולציות) ונמצאה כאפקטיבית ביותר. היא נחשבת כיום לשיטה היעילה ביותר להגנה עצמית ולבטיחות אישית ועוזרת ללמוד מהר יותר, לאמן את הגוף להגיב יותר ולקפוא פחות, ולגלות חוזקות ויכולות אישיות. 

 

מתודת הוראה מותאמת לנערות

מתודת ההוראה מבטיחה תהליך הדרגתי, מותאם ובטוח. הלמידה נעשית בצורה רגישה, מחזקת ותומכת, ותוך הענקת מקום לקצב, לצרכים, ולגבולות של כל מתרגלת. המטרה? לעזור לכל נערה להתחבר לכוחות האינדיבידואלים שלה ולהשתמש בהם.

כל זה קורה באווירה קבוצתית שנחווית כמחזקת, שמחה ומעצימה ומאפשרת לשבור מחסומים פנימיים, לחוש בטחון עצמי, ולהתחבר לכוחות וליכולות אישיים.

עם רקע במחקר, טיפול, חינוך ואמנויות הלחימה, וניסיון של למעלה מעשור, המומחיות שלנו ב"תנועה בטוחה: נפש שקטה בגוף מוגן" היא לעזור לכל אחת ללמוד כיצד "לעצור את הסרט" כמה שיותר מוקדם. 

3 העקרונות שלנו להוראה בטוחה לנערות

(1) אנו מחויבים להעניק למשתתפות מידע רלוונטי והזדמנות לאימון אפקטיבי, מבלי לחשוף אותן לחומרים שאינם מתאימים או עלולים לגרום נזק.

(2) המתודות מותאמות לאנרגיות הגופניות והרגשיות המשתנות של בני ובנות נוער, ומתחשבות בשלב ההתפתחותי של כל קבוצה.

 

(3) זמן מושקע בהדרכה בגובה העיניים, בניית יחסי אמון ויצירת קבוצה תומכת ומגובשת, כדי לאפשר מרחב בטוח לשיתוף במצבי חיים, פחדים, וספקות. 

מה עכשיו? תוכלי לפגוש אותנו בכמה דרכים:

לקרוא: ממש עכשיו, מול המסך, את יכולה לקרוא על הגנה עצמית משחררת, על אפקטיביות התרגול, על הצוות שלנו, ואת הפרסומים שלנו

להכיר: יחד עם חברות, קולגות, שכנות או בנות משפחה, תוכלי להכיר אותנו בהרצאה חוויתית און ליין, בסלון או באולם. נזהה יחד "סרטי אלימות" בחיים של נערות, נלמד על הדינאמיקה שלהם, ועל דרכים שונות לעצירתם. נשאל גם כיצד תרבות, חינוך ופסיכולוגיה משפיעים על התגובות של נערות ביומיום.

להתנסות: בסדנת יום לקבוצות, נתרגל מספר כלים של "הגנה עצמית משחררת", למול 2-3 מצבי איום מהיומיום של נערות. בחוויה קבוצתית, נשים ונערות יכולות להתנסות בשיטת התרגול המיוחדת שלנו, ולראות איך זה מרגיש.

ללמוד: ניתן להזמין סדנא מלאה לקבוצה של נערות. הסדנאות מותאמות לגילאים שונים (11-13, 14-16, 17-19)  על מנת לשמור על בטיחות רגשית של המשתתפות.
בכל אחת מהסדנאות, הנערות מקבלות כלים להתמודדות עם המצבים הנפוצים ביותר בקבוצת הגיל שלהן. טכניקות לעצירת תקיפות פיזיות ומיניות, איומים והטרדות במרחב הציבורי, חציית גבולות מיניים ואישיים ביחסים עם מכרים.
זאת לצד כלים להרגעה עצמית בזמני לחץ ואיום; סכמה לקביעת רמת סיכון; מודל "תקשורת בטוחה"; יצירת מערכות תומכות; ודגש על שיתוף ובקשת תמיכה.  

אחרי הסדנא

 

המשתתפות במחקרים דיווחו על עלייה במדדים של ערך עצמי, ביטחון עצמי, דימוי גוף חיובי ואמונה ביכולת עצמית. זאת בעקבות חיבור לכוחות הקול, הגוף והנפש ותחושת כשירות לפעולה במצבים שקודם אופיינו בתחושת אי אונים.

ליצירת קשר:             

safe.betach@gmail.com                   

972-505786600+

 

 

ירושלים: רחוב גלעדי 10, ירושלים     

תל אביב: שדרות ירושלים 46, תל אביב 

רחובות: רחוב היהלום 43, רחובות

כל הזכויות שמורות © תנועה בטוחה 2018-2020 

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube