בטוח ביחד

התכנית שעוזרת לעדי ראייה לסייע במקרי אלימות והטרדה ולהפוך מעוברי אורח לעוזרי אורח

"לעצור את הסרט" של אלימות לה אנו עדים

 

ראיתי במסיבה אישה ונדמה לי שהתכווצה מול מישהו שהתחיל איתה שוב ושוב, מה לעשות? ישבתי באוטובוס והיה מישהו שכל הזמן רכן מעל נשים כדי לגעת בהן, זו הייתי אמורה לעשות משהו? נדמה לי שראיתי ברחוב זוג שרב, והוא הרגיש קצת אלים… איך להגיב?

 

בזמן האחרון המודעות שלנו גדלה ואנו שמים ושמות לב יותר ויותר למצבים סביבנו, בהם ייתכן ונשים סובלות מפגיעה, הטרדה, איום או אלימות. יש רצון לעזור, להתערב, לעצור. אבל איך?

 

כל המצבים האלו אינם "תמונת סטילס", של מגע או צעקה. הם סרטי וידיאו, עם התחלה, אמצע וסוף, מצבים שמסלימים בהדרגה. הם יתחילו לפעמים עם מבט, התקרבות, שאלות, אמירות, מחמאות, אולי נסיון למגע מלטף או תמים, ומשם יכולים להתפתח גם לרגעי אלימות יותר בוטה.

 

המטרה של התכניות שלנו היא לתרגל כישורים פשוטים ויעילים כדי "לעצור את הסרט" של מגוון סוגי איומים וסכנות, לגוף ולנפש, שנשים חוות ביומיום. עוברי אורח, יכולים ללמוד כיצד לזהות "סרטים" כאלו, ולתרגל טכניקות שמסייעות לעדים להתערב ולעצור.

התרגול בסדנת "בטוח ביחד" כולל טכניקות של הגנה עצמית משחררת לעדים מהצד: איך לזהות מצב שדורש עזרה? מתי כדאי להגיב ואיך? ​מהי תגובה אפקטיבית ובעלת ערך?  ​איך להרגיע ולנטרל מצבים אלימים ולשמור על ביטחון אישי באותו הזמן? ​איך להתמודד עם תגובות הסביבה? האם כדאי לנשים ולגברים להתערב בצורה שונה?

שיטת תרגול שהופכת תיאוריה לפעולה בזמן אמת

 

למה זה עובד? כי אצלנו התרגול נעשה במסגרת סימולציות של מצבים מהמציאות. תרגול בסימולציות מתרגם את ה"תיאוריה" של התמודדות עם הטרדות לתגובה בזמן אמת.

 

אחת מהתגובות הטבעיות של הגוף כשאנו מאוימים הוא לקפוא, ולעיתים להילחם בצורה לא מאורגנת. בגלל פעילות של מערכת העצבים ושל המוח. 

זה נכון גם כשאנו עדים למצבי איום, ולא רק כשאנו חווים אותם בעצמנו. לכן, התרגול שלנו מלמדת את הגוף של עדים לאלימות לקפוא פחות ולפעול מהר יותר וביעילות, גם במצבים מלחיצים ולא נעימים.

התרגול מתבצע בסימולציות של מצבים מהמציאות הישראלית. ה"מטריד" בסיטואציה מגולם בידי מדריך ומייצר דמויות של זרים ומכרים המבצעים תקיפות פיזיות, מטרידים מילולית, מחזרים תוקפנית, נוגעים מגע לא רצוי, ועוד. כל משתתפ/ת בסדנא מתרגל/ת בסימולציה את הטכניקות הנלמדות לעצירת מצבים מאיימים.

למקרי קיצון, יתקיים גם אימון בטכניקות הגנה עצמית פיזית, למול מדריך בציוד מגן, המסוגל לספוג מכות במלוא הכוח  ולהגיב בזמן אמת לפי הטכניקות והמיומנויות שמפעיל/ה המתרגל/ת.

השיטה נחקרה למעלה מ-4 עשורים, ונמצאה כאפקטיבית ביותר. תכנית "בטוח ביחד" היא התאמה ישראלית לתכנית אמריקאית המתקיימת בהצלחה למעלה מעשור.

מתודת ההוראה מבטיחה תהליך הדרגתי, מותאם ובטוח. הלמידה נעשית בצורה רגישה, מחזקת ותומכת, ותוך הענקת מקום לקצב, לצרכים, לגבולות ולנקודות החוזק של כל מתרגל/ת.

עם רקע במחקר, טיפול, חינוך ואמנויות הלחימה, וניסיון של למעלה מעשור, המומחיות שלנו ב"תנועה בטוחה: נפש שקטה בגוף מוגן" היא לעזור לכל אחת ללמוד כיצד "לעצור את הסרט" כמה שיותר מוקדם. 

מה עכשיו? אפשר לפגוש אותנו בכמה דרכים:

לקרוא: ממש עכשיו, מול המסך, אפשר לקרוא על הגנה עצמית משחררת, על אפקטיביות התרגול, על הצוות שלנו, ואת הפרסומים שלנו

להכיר: עם חברים, קולגות, שכנות, אפשר להכיר אותנו בהרצאה חוויתית און ליין, בסלון או באולם. נזהה יחד "סרטי אלימות" להם אנו עדים, נלמד על הדינאמיקה שלהם, נכיר דרכים לזהות את המצבים השונים ודרכים שונות לעצירתם ונתהה מתי כדאי להתערב ומתי לא. 

להתנסות: בסדנת יום לקבוצות, נתרגל מספר כלים של "הגנה עצמית משחררת", למול 2-3 מצבי איום. המטרה היא לטעום משיטת התרגול המיוחדת שלנו, לראות איך זה מרגיש, ואם זה מתאים לך. 

ללמוד: ניתן להזמין סדנא מלאה לקבוצה במקום העבודה, בשכונה, או בחבר'ה.  

בכל אחת מהסדנאות, יילמדו ויתורגלו הטכניקות מארגז הכלים המלא שלנו. מיפוי סוגים של מצבי איום, הבנת הדינאמיקות שלהם, ודינאמיקות של התערבות. כלים לזיהוי סימני אזהרה, כישורים לבדיקת כדאיות ההתערבות, בחירת צורת ההתערבות המתאימה, דיווח והענקת תמיכה, טכניקות להתאמת ההתערבות למקום, מגדר ומספר אנשים, ועוד.

בסוף הסדנא, כל המשתתפים/ות ייצאו עם מגוון אפשרויות התערבות, ויוכלו לבחור ולהשתמש בצורות המתאימות לאופי, לגוף ולחוזקות שלהם/ן.

ליצירת קשר:             

safe.betach@gmail.com                   

972-505786600+

 

 

ירושלים: רחוב גלעדי 10, ירושלים     

תל אביב: שדרות ירושלים 46, תל אביב 

רחובות: רחוב היהלום 43, רחובות

כל הזכויות שמורות © תנועה בטוחה 2018-2020 

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube