top of page

טיפים להנגשה מגדרית: איך ללמד נשים מיומנויות שמסורתית שמורות לגברים? (במיוחד אם אתה גבר, אבל לא רק)

עודכן: 13 בספט׳ 2020


תיקונים ושיפוצים, תחזוקת רכב, הגנה עצמית ובטיחות אישית - הם רק חלק מהדברים שמסורתית מכשירים גברים לעשות.


היום העולמות האלו נפתחים ליותר נשים. והשאלה היא - איך לעשות את זה בצורה מיטיבה, יעילה, לא מעצבנת, שלא משחזרת דפוסים פטריארכאליים?


הנה כמה טיפים שנאספו במשך יותר מעשור בידי המדריכות והמדריכים שלנו להגנה עצמית ובטיחות אישית לנשים, כאן ב"תנועה בטוחה: נפש שקטה בגוף מוגן".


1. לדבר בגובה העיניים, לנסות להימנע מהסגברה או מטון של מדריך בצבא, או של יודע כל, להימנע מלתת פקודות, מלפתור בעיות עבורה.


2. פחות שפה של "את צריכה" יותר "את יכולה", "אפשר", וכדומה. כשנותנים לתלמידה בחירה בין דרכים שונות לעשות דברים, והיא מקבלת אישור לבחור את מה שמתאים לה: זה מגייס ללמידה, ונותן לה אפשרות לעשות דברים בדרך שלה.


3. לא לגעת בתלמידה בלי לבקש רשות, גם אם זה כדי להראות טכניקה.


4. תתכנן איך אתה נותן משובים (נכון בכל תהליך למידה) - אנחנו בעד לתת משוב שמשקף את מה שעובד ומצליח, וגם את מה שדורש תיקון, ולא רק אחד מהם. בתור אישה שמנסה להיכנס לתחום שמילדות אמרו לה שהוא לא בשבילה, לשמוע מגבר בעל סמכות מה אני לא עושה בסדר ואיך לפתור את זה, מעורר לפעמים הדים של עליונות גברית למול נחיתות נשית, לפעמים גורם לי להתחיל לומר לעצמי שאני חסרת יכולת ולא מסוגלת לזה (בדיוק כמו שהבטיחו לי) ועבור חלק מהנשים מוריד מוטיבציה להמשיך וללמוד.


5. להימנע מ"סקסיזם נדיב" - הוא לא נשמע כמו "את אישה, את נחותה", אלא כמו "אני רך ועדין יתר על המידה" מה שגורם לנשים לפעמים להרגיש ש"מוותרים" להן כדי להנגיש להן משהו. בהקשר לסעיף הקודם - לשמוע רק מה אני עושה נכון ולקבל מחיאות כפיים על כלום: גורם לי להרגיש כמו ילדה.


6. ייתכן שכמורה אתה תגלה שלנשים יש דרכים שונות משיש לך – להשגת אותן המטרות – אז זה משמעותי לשחרר את הדרכים שלך ולתת לנשים לגלות את שלהן.


7. לתת זמן אימון ועשייה שמאפשרים למידה דרך הגוף.


8. שבירת מיתוסים – חלק מהסללה מגדרית הוא יצירת מיתוסים לגבי מה שאישה יכולה ולא יכולה. אז כדאי לאתר מיתוסים כאלו, לתת להם שמות ולהראות מהי המציאות.


9. לעבוד הדרגתית מהבסיס למעלה – נכון לכל תהליך למידה, ללא קשר למגדר. להתחיל עם הבסיס – לאט וברור, לתרגל הרבה, ולפי הקצב של הקבוצה להתחיל להרכיב מורכבויות רחבות יותר.


10. להיות מוכן להתנגדויות (לא מודעות) בתהליך של למידה של מיומנות גברית ולהתמודד איתן. כל אישה שלומדת מיומנות כזו עושה אקט חתרני ופועלת נגד כל מה שלימדו אותה במהלך החיים שלה. זה טבעי שהתהליך מורכב, עם התקדמות ורגרסיה.


לעוד מידע, הסברים, טיפים, ומחקרים בנושא - פנו אלינו דרך האתר!

bottom of page