6 טיפים יעילים להגנה העצמית החשובה ביותר: לשמור על הזמן ועל הנפש שלנו

עודכן ב: יונ 18

חברים שמבקשים עזרה בפרויקט, בת דודה שממש רוצה להיפגש לקפה, מורה שרוצה שנביא עוגה ליום ההורים, שכנים שמזמינים לחנוכת הבית. עד כמה שנרצה אולי לעשות את כל הדברים האלו – אנו לא יכולות.


כשאנו אומרות "כן" להכול, אנחנו יכולות לגלות שאנו לא מספיקות דבר, ובניסיון להדביק את הקצב מוותרות על שינה, מדיטציה וכל הדברים שתורמים לרווחה וליכולת התפקוד שלנו.


ב"תנועה בטוחה" אנחנו מלמדות לומר בצורה ברורה מה ,כן" ומה "לא" כדרך עבורנו להרגיש את הרצונות ואת הצרכים שלנו ולהיות מוכנות לומר מה אנו רוצה ומה לא, למה אנו מסכימות ולמה לא.


בזמן ששימוש בקול מועיל להתמודדות עם סוגים רבים של אלימות, הוא חשוב לא פחות כדי שנוכל לשמור על הבטיחות הרגשית שלנו, על רווחה נפשית ועל שלוות נפש.


לומר "כן" פוגע בבריאות שלנו????


זה מדרון חלקלק שמתחיל כשאנו דואגות יותר לצרכים של אחרים ופחות לאלו שלנו, ומסתיים כשאנו עייפות מדי (ולעיתים חולות) מכדי לטפל בצרכים של מישהו, כולל שלנו עצמנו (שלא לדבר על לעשות משהו כייף, כמו ללכת למסיבה).


אולי זה ברור, אבל כדאי להבהיר זאת: כשאנו חולות ועייפות ומרוקנות מאנרגיה, תשוקה ושמחה - קשה לנו לשמוח ולממש את הפוטנציאל שלנו, בבית ובעבודה.


חלק מהמחויבות שלנו לשמירה על בטיחות אישית, היא לפנות זמן לעצמנו ולתת לו משמעות וכבוד כזמן שחובה להגן עליו.


למשל, מישהי יכולה להחליט שהיא יוצאת רק 3 ערבים בשבוע כי כשהיא יוצאת יותר היא הופכת למרירה, עייפה ושחוקה. בצורה דומה אפשר להחליט שניפגש עם חברים רק 3 פעמים בשבוע, עם המשפחה פעמיים בחודש, ועם הגננת בגן ניכנס לשיחת עומק פעם בשבוע.


2 הסיבות המרכזיות לכך שאנחנו כנשים לא מפנות זמן לטיפול עצמי


החלק שקשה הרבה פעמים, הוא להגן על הזמנים שלנו, ובעצם לבחור לשמור על עצמנו.


עבור נשים, לפעמים, הרגשות האלו בולטים יותר, כי חלק מהדרך בה אנו כחברה מגדלים ילדות להפוך לנשים, היא לעודד אותן להיות תומכות, עוזרות, מכילות, מטפלות, לעיתים עד הצבת צרכים של אחרים לפני צרכיהן.


לפעמים אנו מרגישות אשמות שאנו אומרות "לא" לאחרים כדי לבלות זמן עם עצמנו ועם התחביבים שלנו, כאילו שזמן איכות עם עצמנו חשוב פחות מזמן איכות עם אנשים אחרים. בפעמים אחרת, לומר "לא" יכול להיות ממש קשה, כי אנו לא רוצות לאכזב או לפגוע.


מה יכול לעזור? 6 טיפים מעולים


טיפ מספר אחד - הדייט השבועי שלי עם עצמי חקוק ביומן


כשאנו יוצרות לעצמנו חוקים קשה יותר לעבור עליהם. כשאנו יודעות שבכל יום בין חמש לשש זה זמן ה"פגישה הקבועה" שלנו עם עצמנו, וימי רביעי בערב אנחנו עושות מדיטציה, וכל סוף שבוע שני אנחנו רוצות להישאר בבית - אנו מבינות טוב יותר מתי אנחנו פשוט לא פנויות. וכשאנו לא פנויות – מותר להגיד לא.


טיפ מספר שניים - עם האימון זה נעשה קל יותר


לרוב מה שעוזר לומר "לא" זה אימון. בהתחלה זה יכול להרגיש מוזר, אבל עם הזמן זה נעשה פשוט יותר.


טיפ מספר שלוש - שאלות שעוזרות לזהות אם ה"כן" הוא "כן!" או "לא?"


גם לחשוב לפני ה"כן" יכול לסייע. הנה כמה שאלות עזר: "האם אני רוצה לעשות את הדבר הזה או שאני מרגישה שאני "צריכה"?", "האם אמירת כן תביא לי שמחה או משמעות?", "האם אני אחשוש מזה או אתחרט על זה?". כשאנו אומרות "כן" למה שאנו שמחות לעשות, אנו מתמלאות יותר ונשחקות פחות.


טיפ מספר ארבע - איך אני רומזת לעצמי שאני לא בעניין?


אם אנחנו מוצאות עצמנו שוקלות הצעה בגלל שאנו מודאגות ממה שאחרים יחשבו עלינו או בגלל שאנו חושבות שזה "ייראה טוב בקורות החיים שלי", אלו יכולים להיות סימנים לכך שהתשובה להצעה לא חייבת להיות חיובית.


כל אחת שונה ואנו יכולות ללמוד מהניסיון שלנו מהם הסימנים שיכולים לסמן לנו שזוהי הצעה שכדאי לסרב לה.

טיפ מספר חמש - כשהולכות יחד מגיעות רחוק יותר


כשאנו במסע להצבת גבולות בדרך לשמור על עצמנו, השלבים הראשונים תמיד מלווים במבוכה, אשמה והיסוס. תמיד טוב לרתום למסע חבר/ה טובים, שיכולים לעודד אותנו להמשיך ולתת לעצמנו מקום, זמן וכבוד.


טיפ מספר שש - לא להביט אחורה


הרבה פעמים לאחר שהחלטנו משהו בדרך שמאפשרת לנו לשנות את דעתנו בשלב מאוחר יותר - אנו מאושרות פחות עם ההחלטה שקיבלנו.


אז לאחר שסירבנו להזמנה או לבקשה, אנו יכולות לנסות ולהתמקד בכל הטוב שיבוא מאמירת הלא, ופחות באשמה או בחרטה שאנו חשות על הסירוב:


אולי ננוח טוב יותר כי לא הלכנו למסיבה? אולי נחוש פחות טינה כי הרשינו למישהו אחר לעזור? אולי לומר לא לדבר אחר מפנה זמן לפעילות אחרת וכייפית יותר?


בואו נתמקד בתוצאה החיובית של המאמץ לומר "לא".


איך החיים נראים כשאנו נעזרות בטיפים?


הלו"ז שלנו עמוס, גם בפעילויות שאנו עושות למען ועם אחרים, וגם בפעילויות שאנו עושות בשביל לשמור על עצמנו כדי שנוכל לתפקד בשאר החזיתות.


מה לעשות בזמן לעצמי?


הזמן שהתפנה, הוא זמן שאנו יכולות להשקיע בטיפול עצמי, כלי חשוב בהגנה עצמית. לפנות מקום בלו"ז לדברים כמו....


· כתיבה, נגינה, שירה או ציור (באיזה חלק של היום את הכי יצירתית?)

· הליכה, ריצה, מדיטציה, יוגה (אחה"צ כשצריך הפסקה? בלילה כשרוצים להירגע?)

· קריאה, צפייה בסרט או בהצגה שיטוט ברחוב, בהייה בקיר


בעצם מדובר בכל מה שגורם לנו להרגיש מחוברות, נהנות, צוחקות, מגויסות, מקבלות השראה, מקבלות אנרגיה, מיודדות עם עצמנו - כל דבר כזה עוזר לנו לטפל בעצמנו ולשמור על עצמנו


כי בעצם זה מה שעומד מאחורי אמירת לא: להרשות לעצמנו להינות ממש ממה שאנו עושות, בזמן שאנו עושות אותו, ולא משנה מה זה.

ליצירת קשר:             

safe.betach@gmail.com                   

972-505786600+

 

 

ירושלים: רחוב גלעדי 10, ירושלים     

תל אביב: שדרות ירושלים 46, תל אביב 

רחובות: רחוב היהלום 43, רחובות

כל הזכויות שמורות © תנועה בטוחה 2018-2020 

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube