תנועה בטוחה: נפש שקטה בגוף מוגן

 

מקרי אלימות, איום והטרדות הם סרט וידיאו, לא תמונה

 

הרבה פעמים המילים "אלימות", "איום" או "הטרדה" מעלות אצלנו בראש תמונה: אגרוף מונף, אצבע מאיימת, יד שנוגעת במקום לא רצוי.

אבל בחיי היומיום, רוב מקרי האיום והאלימות לא מתחילים במכה או במגע. הם לא תמונות, הם סרטי וידיאו.

 

רוב מקרי הסכנה מתפתחים לאט לאורך שלבים – מבטים, התקרבות, הערות, שאלות, בדיקת גבולות, דחיפה, מגע, לחץ הולך וגואה, רגשות שמציפים יותר ויותר. הם מתפתחים לאט לאט.

 

אם נלמד להכיר ולקרוא את הסרטונים האלו, נוכל לתרגל מערך שלם של כישורים שיוכלו לשנות את התפקיד שלנו בסרט לשנות את התפתחות המצב: לעצור אותו בשלבים מוקדמים, לשמור על עצמנו בשלבים מתקדמים, ולזכות לתמיכה ולטיפול לאחר תום הוידיאו.

 

כלים מעשיים לשינוי הסרט

 

בסדנאות שלנו גברים ונשים לומדים לזהות את התסריטים האלו, וכיצד לשנות את מהלך העלילה ואת התפקידים שלהן/ם בו.

 

אנו מתרגלים סט כישורים רחב, המותאם לצרכים של כל קבוצה ואדם.

 

חלק מאסטרטגיות הבטיחות שנלמדות:

 

הגנה עצמית גופנית, שימוש בשפת גוף, מימיקה, טון וקצב דיבור להעברת מסרים רצויים; דפוסי תקשורת אסרטיבית, הצבת גבולות, הרגעה, אי הסלמה ודיאלוג; זיהוי סימני אזהרה ורמות סכנה; שימוש בגוף לזיהוי מרחב אישי, קווים אדומים, רצונות וצרכים; אסטרטגיות לעזור לאחרים במקרי איום; מיומנויות טיפול עצמי ותמיכה; טכניקות לקרקוע והרגעה של הגוף במצבי לחץ ודחק; קשיבות ומודעות דרך נוכחות בגוף; חגיגת היש והחזק; אסטרטגיות לקהילות ולצוותים לאימוץ נורמות התנהגות משותפות אשר מגבירות בטיחות של היחידים והקבוצות.

 

הקטץ'? דיבור לא מספיק – שינוי מתרחש דרך עשייה

הלמידה והתרגול מתבצעים באמצעות למידה מבוססת גוף הכוללת חיבור לגוף ונוכחות בו, שימוש בגוף לאבחון, לתקשורת ולהגנה עצמית, ולמידה דרך השתתפות בסימולציות למול צוות ההדרכה.

בצורה הדרגתית, מפוקחת ותומכת המשתתפות/ים לוקחות/ים חלק בתרחישים בזמן אמת של מצבי איום, לחץ ואלימות, שלב אחרי שלב ומתרגלים בהם כישורים חדשים שנלמדו בסדנא.

הצוות משתמש בציוד מגן מיוחד, ומוכשר לייצר סימולציות ודינאמיקות מאיימות מהיומיום, למול זרים ומכרים. כך מתאפשר אימון במצב "קרוב למציאות", תרגול של הטכניקות למול אדם אמיתי והכנה לתפקוד בזמן באמת, וקבלת משוב כנה ואפשרות ללמידה ולשיפור.  

סוג האימון הזה מיועד לעבוד דרך מערכת העצבים כדי ללמוד לקפוא פחות ולפעול יותר. מנגנון הקיפאון הוא חלק טבעי ממערכת ההגנה של הגוף שלנו, אבל הוא לא סוף הסיפור. אפשר ללמוד לקפוא פחות, בדיוק כמו שמעניקי עזרה ראשונה ורופאים לומדים. זהו עוד ערך שיש לשיטת הלימוד שלנו.

בתוך כך נוצרת למשתתפות/ים אפשרות לבחור אם וכיצד לכתוב מחדש את התגובות ואת התפקידים שלהן/ם במצבים אלו.

 

בחרנו בשיטה הזו מתוך היכרות עם גוף ענף של מחקר שגילה שהתגלמות בגוף (Embodiment) של תגובות חדשות לגירויים משפיעה לחיוב על יצירת שינוי מהיר ובר קיימא, במיוחד בנושאים כמו אלימות, תקשורת בינאישית וטראומה, בהם לחוויה ולפעולה הגופניות יש חשיבות מכרעת.

 

בסביבת למידה תומכת, רגישה, בטוחה ומהנה

 

כל הסדנאות שלנו נלמדות בצורה רגישה ותומכת, לכל יחיד/ה וקבוצה.

 

אנו יוצרים מרחב בטוח גופנית ורגשית, וכל המתרחש בו נותר חשאי בכדי ליצור סביבה מוגנת (זו הסיבה שלא תראו תמונות של המשתתפות/ים שלנו ברחבי האתר והרשת, אלא אם כן קיבלנו רשות מיוחדת).

 

צוות ההדרכה כולל אנשי מקצוע מתחומי הטיפול, מחקר, חינוך והדרכה, כולם עובדים בתחום כבר עשור (ויותר).

בסדנאות כל משתתפ/ת זכאי/ת לבחור עד כמה יתרגלו ומה. אצלנו אין צריך – יש אפשר. אנו מלמדים אסטרטגיות רבות, וכל אחד/ת בוחר/ת את אלו שמתאימות לחיים האישיים שלו/ה.

ליצירת קשר:             

safe.betach@gmail.com                   

972-505786600+

 

 

ירושלים: רחוב גלעדי 10, ירושלים     

תל אביב: שדרות ירושלים 46, תל אביב 

רחובות: רחוב היהלום 43, רחובות

כל הזכויות שמורות © תנועה בטוחה 2018-9 

  • Facebook
  • Instagram